En vanlig promenad


























Om du inte är uråldrig eller går på rehab så är promenad inte träning. För att träning ska kallas träning så måste det finnas nån tanke om progression.
Däremot om du deffar och lever ett liv med kaloriunderskott så fyller promenaden ett stort syfte. En rask promenad på 30 min där hastigheten är ca 7 km/h (8,6 min/km) förbränner ca 200 kcal om du väger 80 kg. Dubbla detta så får du en lång promenad med 400 kcal förbrända. Det gör skillnad. Fett innehåller 9 kcal per gram. Detta innebär att 400 kcal är 44 gram fett. Eller om du har otur (läs: tränar fel) så bränner du 100 gr muskler. Varför? För att muskler består av protein som innehåller 4 kcal per gram.
Dessa siffror stämmer aldrig i verkligheten. Men är mer än ett riktmärke. Principen stämmer.
Vi fortsätter att räkna. Låt säga att du har varit viktstabil ett tag och endast lägger till en timmes promenad per dag. Du äter samma mat som tidigare och samma mängd. Detta resulterar i ett energiunderskott på 400 kcal per dag. Per vecka blir det 2800 kcal. Per månad blir det 11200 kcal.
11200 kcal är 1,25 kg fett. 11200 kcal är 2,8 kg muskler.
Lätt matte, som en walk in the park.

Löpträning mår bäst av kaloribalans. Men det är en annan historia.