ORAC





















Vissa livsmedel sticker ut mer än andra när det gäller halter av goda ämnen. Blåbär är ett av dem. Denna goda, kalorifattiga kula innehåller väldigt mycket antioxidanter. Cirka 3 ggr så mycket som jordgubbar eller spenat tex. Antioxidanter skyddar våra celler. Men hur viktiga antioxidanter är vet vi inte idag. Mer forskning krävs. Men en kvalificerad gissning är att dessa ämnen är viktiga.

Sociala verktyg



























Det är lätt att säga -Vi kör varje söndag kl 15. Det går två söndagar med hyfsad närvaro och sen börjar raset. Och till slut ställer man sig frågorna. Vilka kommer? Kommer nån?
Bättre kan vara att skapa Facebookgrupper och Googlekalendrar som man delar. Här kan man ta snabba beslut få snabba svar och se till att alla får samma information. -Fint väder ikväll. Tänkte ta en runda runt Kungsholmen efter jobbet kl 18. Nån som vill hänka? 

Le







































Se dig omkring. Ser världen dig? Låter du livet se dig? Öppna tanken och ögonen och se livet i ansiktet. Försök att inte le. Det går inte. När du ser livet i ansiktet så ler ni båda.

Fitness Fatigue


























Vilan mellan träningspass är grejen. Där skapas superkompensation.
Som nybörjare kan du köra på med att träna vila träna vila. Kroppen kompenserar och du får progression i din träning. Hur hårt du ska träna och hur länge du ska vila beror på dina personliga förutsättningar och dina mål.
Däremot när du har tränat ett tag och blivit en vältränad snubbe så krävs det lite fiffighet i ditt träningsupplägg. Nu måste du träna olika hårt och vila olika länge för att få förbättring.
Träning gör dig inte trött linjärt med tiden. Träning aktiverar ditt nervsystem och du ökar din prestation i början av ditt träningspass. Hög intensitet och låg volym är ett smart sätt att formtoppa.

Black and Blue





















Rött kött, eller ännu bättre, blått kött.
De bästa nötbitarna ska serveras bleu eller saignant. Alltså en kärntemp på 40 grader respektive 45 grader. Och nu till sommaren när grillen går varm så prova black and blue. Hårt grillad så ytan blir sotad och blå i kärnan. Mycket gott. Kött som passar för detta är tournedos och entrecotes, men även finare biff, gärna hängmörad.
Ibland kan vi läsa att rött kött är cancerogent. Men detta är inte bekräftat vetenskapligt. Det finns inga studier idag som pekar åt detta håll. Endast epidemiologiska studier har visat ett orsakssamband. Men det kan vara andra faktorer. Rött kött innehåller förvisso ämnen som i stora mängder är cancerogent. Detta kan man ta i beaktande när det gäller ens totala köttkonsumtion.
Köttet som har dryftats har en proteinhalt på ca 20%. Proteinet är högvärdigt, dvs att de innehåller alla essentiella aminosyror. Fettet varierar mycket, men biff är ofta magrare än entrecote. Kolhydraterna ligger på nära 0%.
Kvalitetskött smakar mer än det kostar.

Pump

















Den förhärskande träningsprincipen för volym (Body building) är den som Arnold körde på 70-80-talet. Denna metod kör många än idag.
Den går ut på att köra så många reps så man får pump i muskeln. Ofta runt 10-15 reps och många övningar per muskelgrupp.
Funkar den?
Ja, ganska bra. Men den är inte opti om man inte tar steroider. Tränande som tar steroider bör köra träning som skapar pump.
Men vi andra skulle få bättre resultat av att dra ned lite på repsen och seten och köra lite tyngre.
Dela upp träningen i tunga och lätta veckor och kör två lätta följt av ett tungt. När du kör tunga veckor så kör 4 repsare och 6 set och de lätta veckorna 8 repsare och 3 set. 2 övningar per muskelgrupp kan vara en grundregel. Detta ger inte pump, men muskelmassa.

Odödligheten


























Träningen bygger en mur mot döden. I den hårda träningen kan man ana döden genom att livet känns mer. Hårt tränade människor kan ta ut svängarna mer i livet.

Mäta framsteg


























Ta bilder på dina framsteg. Bilder säger så mycket mer än siffror.
Bilder säger mer än din spegelbild också.

Drickandet





















Defftips
Ta för vana att inte dricka dina kalorier.
Drick inte läsk. Drick inte drickyoghurt. Drick inte mjölk. Drick inte juice.
Ät dina kalorier. Ät frukt. Ät naturell yoghurt med musli.
Drick kaffe. Drick light-läsk. Drick vatten.

Gäng


























Motionärer som tränar tillsammans i grupp får bättre resultat än de som tränar själva.
Detta är slutsatsen av en ny studie finns att läsa här.
Analysen är att psykologin i en grupp triggar individen till att pressa sig själv hårdare och träna oftare.

Träningskompisar väljer man gärna med omsorg. De är mycket viktiga i jakten på resultat. Kan de stötta och inspirera? Kan de korrigera och leda? Vet dina träningskompisar dina mål? Vet du deras?

Andra är bara vänner. Som man gärna tränar med ibland. Det är ju kul att umgås.

Till sist har vi våra familjer och respektive. Att träna med dem är lycka. Det stärker banden.

Omega 3
















Är omega 3 ett bra kosttillskott eller räcker det med fisk i veckomenyn.
Äter du tillräckligt mycket? Och vad är det i oljan som är bra?

Omega 3 är samlingsnamnet på fleromättade fettsyror som kemiskt har dubbelbindning till omega 3-kolet. Dessa fettsyror hittar man bla i fet fisk som Tricana Sardiner.
Omega 3 säger oss inte så mycket eftersom det som är intressant är fettsyrorna EPA och DHA.
Dessa finns endast i fet fisk och krill.
Linfröolja innehåller omega 3 men inte EPA och DHA utan nåt som heter ALA. Därför duger inte linfröolja som bra kosttillskott.
EPA (eikosapentaensyra) är inflammationsdämpande och därmed bra för personer som tränar mycket. Hårt tränande personer har ofta problem med små inflammationer i muskler och leder.
DHA (dokosahexaensyra) är bra fett för hjärnan och nervsystemet. Smart av fisk? Ja.
Vidare så ger omega 3 bra cellskydd mot fria radikaler. Vilket också är bra för hårt tränande personer. Hård träning ökar den oxidativa stressen i kroppen.
Nu till det jobbiga.
För att njuta fullt ut av dessa fina fettsyror och deras goda egenskaper så behöver du ganska mycket pga att det krävs en bra balans mellan omega 6 (ex olivolja) och omega 3. Du behöver 2 gram EPA och 1,5 gram DHA varje dag. (Inte 3 gram omega 3 som det ofta står på burkarna)
Det innebär att du måste veta vad du köper. Läs på förpackningen. Vanligen så är en tablett på 1 gram. Vanligen så innehåller tabletten ca 20% EPA och 10% DHA. Det skulle innebära 10 tabletter om dan. Jobbigt och dyrt.
Nu finns det tabletter som innehåller större andel EPA och DHA. Själv så har jag hittat en sort som heter Pikasol Forte. Den innehåller 32% EPA och 22% DHA. Så då är man nere på 6 tabletter om dan.

Så, om du äter mycket fet fisk i veckorna så behöver du nog komplettera upp med lite bra omega 3-tillskott ändå.

<<Fördjupning>>