Omega 3
















Är omega 3 ett bra kosttillskott eller räcker det med fisk i veckomenyn.
Äter du tillräckligt mycket? Och vad är det i oljan som är bra?

Omega 3 är samlingsnamnet på fleromättade fettsyror som kemiskt har dubbelbindning till omega 3-kolet. Dessa fettsyror hittar man bla i fet fisk som Tricana Sardiner.
Omega 3 säger oss inte så mycket eftersom det som är intressant är fettsyrorna EPA och DHA.
Dessa finns endast i fet fisk och krill.
Linfröolja innehåller omega 3 men inte EPA och DHA utan nåt som heter ALA. Därför duger inte linfröolja som bra kosttillskott.
EPA (eikosapentaensyra) är inflammationsdämpande och därmed bra för personer som tränar mycket. Hårt tränande personer har ofta problem med små inflammationer i muskler och leder.
DHA (dokosahexaensyra) är bra fett för hjärnan och nervsystemet. Smart av fisk? Ja.
Vidare så ger omega 3 bra cellskydd mot fria radikaler. Vilket också är bra för hårt tränande personer. Hård träning ökar den oxidativa stressen i kroppen.
Nu till det jobbiga.
För att njuta fullt ut av dessa fina fettsyror och deras goda egenskaper så behöver du ganska mycket pga att det krävs en bra balans mellan omega 6 (ex olivolja) och omega 3. Du behöver 2 gram EPA och 1,5 gram DHA varje dag. (Inte 3 gram omega 3 som det ofta står på burkarna)
Det innebär att du måste veta vad du köper. Läs på förpackningen. Vanligen så är en tablett på 1 gram. Vanligen så innehåller tabletten ca 20% EPA och 10% DHA. Det skulle innebära 10 tabletter om dan. Jobbigt och dyrt.
Nu finns det tabletter som innehåller större andel EPA och DHA. Själv så har jag hittat en sort som heter Pikasol Forte. Den innehåller 32% EPA och 22% DHA. Så då är man nere på 6 tabletter om dan.

Så, om du äter mycket fet fisk i veckorna så behöver du nog komplettera upp med lite bra omega 3-tillskott ändå.

<<Fördjupning>>