Kronlyft




















Om du vill testa att lyfta tungt så kan kronlyft vara vägen in till de stora viktskivorna.
Ett kronlyft är en variant av marklyft. Se här >>
Vissa har stången precis under knäna i bottenläget medans andra startar strax ovanför. Momentet blir väldigt kort om du startar ovanför knäna. Vilket kan vara bra.

Syntetiskt söt















Vitt socker, sackaros, är naturligt. Det är även aspartam eller sackarin. Eller ska vi säga att allt är onaturligt? Från den naturliga sockerbetan eller sockerröret till det vita söta krävs en hårt processad väg. Och hatobjektet HFCS, den superbilliga majssirapen, är inte sämre eller bättre än det "naturliga" sockret. Det är samma sak. Samma blandning av fruktos och glukos.
Socker innehåller energi. Punkt. Det gör inte aspartam eller sackarin. Punkt.
Behöver du energin?

Socker slår även ut dina smaklökar. Just saying...

Mindfulness







































I varje given stund. Var där.

Själv


























Att vara själv. Att göra saker själv. Viktigt. För många påfrestande. Bara umgås med sig själv. Det är träning.

Choucroute

Magiska surkål.





















Det fanns en tid när man inte kunde köpa bra surkål. Endast konservhinkar med vitvinsmarinerad surkål. Smakade skit.
Då fick man göra surkålen själv. Ganska roligt faktiskt. Luktade prutt i köket i en vecka.
Idag kan man köpa bra surkål. Och ofta är det den billigaste som är bäst. Jag har hittat en som heter Krakus surkål. Den är grymt bra!
Jag äter surkål till det mesta, släng i en näve i hamburgaren, blanda i din cous-coussallad.
Ibland tillagar jag den. Att steka lite surkål i ankfett och tillsätta lite fisksås och chiliflingor är toppen till tex blodpudding.
Stora grytor med korv, fläsk och buljungkokt surkål är en höstfavorit. Gott, billigt och nyttigt.

Fokus




















Fokusera på dina mål. Behåll fokus på vägen dit.

Vad vi bär med oss















Vissa har svårt att komma igång, andra har svårt för att fortsätta och några törs inte ta i.
Vi har en bild av oss själva och den lever vi upp till. Därmed förstärker vi bilden av oss själva och hjulet är i snurr. Om vi tror att vi är riktigt dålig i nåt så undviker vi det, och vice versa, det vi tror att vi är duktiga på gillar vi att göra.
Att träna är väldigt naturligt för de som tränar ofta och blir gärna livsstilsbildande. Ofta har man fått det hemifrån eller från nära vänner.
Andra behöver uppmuntran för att komma igång. Och absolut för att fortsätta. Uppmuntran ger en feedback som är väldigt viktigt för självkänslan när man som nybörjare är helt vilsen med sina inre bilder av förväntan och fördomar. Uppmuntran bygger grunden för fortsatt tränande. Efter ett tag så kommer resultaten av allt slit och då blir det den största uppmuntran. Lärdomen blir att träning ger resultat, träning är nåt jag kan och behärskar. Självkänslan ökar och man ändrar sin bild av sig själv.

Veritas

Sanningar















- Det krävs energiunderskott för att gå ner i vikt. Detta sker enklast med kosten. Dvs äta mindre och/eller färre gånger och/eller magrare mat.















- Tung styrketräning behåller muskelmassa under deff.


















- Du kan inte bygga muskler och bränna fett samtidigt. Kroppen gör antingen eller. Därför är näringstiming en bra grej.





















- Svältläge, dvs när kroppen sänker sin ämnesomsättning, sker efter 60 timmar utan mat. Då sänks din ämnesomsättning med ca 10%.


























- Bulk är när man går upp i vikt. Energiöverskott och volymträning där man periodiserar styrketräningen är viktiga faktorer.


















- Grönsaker är viktigare än frukt rent näringsmässigt om man ska generalisera.





















- Man får insulinpåslag av både protein och kolhydrater. Insulinpåslag är inte boven till fettinlagring.


























- Stress och sömnbrist är väldigt väldigt dåligt vid både deff och muskeluppgång.




















- Du bränner inte mer fett genom att träna innan frukost. Inte mindre heller.


























- Många små måltider är inte bättre än få och stora. Kanske sämre.





















- Mättat fett är inte farligt. Bara onödigt och gott. Transfetter är farliga.





















- All aktivitet räknas. Rör på dig.



















- Intervaller är överlägset när det gäller att förbättra kondition.





















- Kör inte till failure i basövningar som knäböj, marklyft och bänkpress. Återhämtningen tar för lång tid och skaderisken ökar.















- De flesta dieter funkar om du följer dem. Inte annars.







































- Kreatin är väldigt potentiellt. Det ökar ditt intramuskulära tryck och gör att du kan prestera bättre på styrketräningspassen och därmed öka i styrka och volym.







































- En big mac innehåller 500 kcal och 26 gram protein. 7 bitar Sushi innehåller 300 kcal och 12 gram protein. Capricciosa innehåller 1000 kcal och 40 gram protein.