Veritas

Sanningar















- Det krävs energiunderskott för att gå ner i vikt. Detta sker enklast med kosten. Dvs äta mindre och/eller färre gånger och/eller magrare mat.















- Tung styrketräning behåller muskelmassa under deff.


















- Du kan inte bygga muskler och bränna fett samtidigt. Kroppen gör antingen eller. Därför är näringstiming en bra grej.





















- Svältläge, dvs när kroppen sänker sin ämnesomsättning, sker efter 60 timmar utan mat. Då sänks din ämnesomsättning med ca 10%.


























- Bulk är när man går upp i vikt. Energiöverskott och volymträning där man periodiserar styrketräningen är viktiga faktorer.


















- Grönsaker är viktigare än frukt rent näringsmässigt om man ska generalisera.





















- Man får insulinpåslag av både protein och kolhydrater. Insulinpåslag är inte boven till fettinlagring.


























- Stress och sömnbrist är väldigt väldigt dåligt vid både deff och muskeluppgång.




















- Du bränner inte mer fett genom att träna innan frukost. Inte mindre heller.


























- Många små måltider är inte bättre än få och stora. Kanske sämre.





















- Mättat fett är inte farligt. Bara onödigt och gott. Transfetter är farliga.





















- All aktivitet räknas. Rör på dig.



















- Intervaller är överlägset när det gäller att förbättra kondition.





















- Kör inte till failure i basövningar som knäböj, marklyft och bänkpress. Återhämtningen tar för lång tid och skaderisken ökar.















- De flesta dieter funkar om du följer dem. Inte annars.







































- Kreatin är väldigt potentiellt. Det ökar ditt intramuskulära tryck och gör att du kan prestera bättre på styrketräningspassen och därmed öka i styrka och volym.







































- En big mac innehåller 500 kcal och 26 gram protein. 7 bitar Sushi innehåller 300 kcal och 12 gram protein. Capricciosa innehåller 1000 kcal och 40 gram protein.